Mnoho rodičů se vinou koronaviru ocitlo v nelehké situaci, která se týká důležitého tématu - vzdělávání jejich dětí. V návaznosti na současnou situaci české školství čelí nelehkému úkolu. Musí zajistit vzdělání co nejvíce žákům, a přitom co nejdůkladněji dodržovat všechna bezpečnostní a hygienická opatření. To vše ke spokojenosti rodičů, školáků i učitelů samotných. Otázka školní docházky v letošním školním roce je však pro mnoho rodičů a jejich dětí stále aktuální.
Závěr školního roku 2019/2020
O něco jasnější vyhlídky již mají žáci devátých a maturitních ročníků a také žáci prvního stupně základních škol. Vzhledem k tomu, že se přijímací zkoušky i maturity v České republice v letošním roce konat budou, mohou deváťáci a maturanti navštěvovat svoje školy individuálně za účelem přípravy na zkoušky již od pondělí 11. května. Žáci prvního stupně mají možnost prezenčního studia v omezeném režimu také, a to od pondělí 25. května. To vše na bázi dobrovolnosti.
Potřebuji doučování
Pro žáky druhého stupně základní školy a středoškoláky tak jiná, než distanční forma vzdělávání, není možná, do škol se totiž na základě rozhodnutí vlády vrátí zřejmě až v září. Ne všichni učitelé s ní ale mají zkušenosti. Důležitou roli kromě toho hraje také vhodné domácí prostředí a motivace žáka k samostudiu.
Středoškolská pedagožka a současně lektorka matematiky a fyziky ze Školy Populo v Ostravě Mgr. Andrea Valchářová v tomto směru doporučuje: „Všeobecně by rodiče neměli výhradně spoléhat pouze na samostudium svých dětí. Naopak, měli by se je snažit v učivu co nejvíce podporovat, chválit je za splněné úkoly a opakovat s nimi probírané učivo. Zároveň je důležité zajistit studentům pomoc ve chvíli, kdy není v jejich silách dané učivo správně vysvětlit.”
Jak dále uvádí, pomoc může přicházet ve formě konzultací s pedagogem z kmenové školy či ve formě odborného doučování. „Studenti obecně lépe spolupracují s nezávisle zainteresovaným člověkem, než s vlastním rodičem. V tomto ohledu bych mohla doporučit individuální formu doučování právě ve Škole Populo ať už se jedná o klasické doučování, přípravu k přijímacím zkouškám, nebo o přípravu k maturitě.”
S čím vám můžeme pomoci
Škola Populo přichází mimo jiné s nabídkou komplexního doučování. To cílí především na žáky prvního stupně, není však problém zajistit jej také žákům druhého stupně základní školy. Díky komplexnímu doučování získá vaše dítě individuálně sestavený program, který mu pomůže lépe pochopit témata, na která samostudium nestačí a vylepšit znalosti tam, kde je třeba. Program sestavíme na míru na základě jeho přání a požadavků. Nabízíme tím jedinečnou možnost doučovat komplexně více předmětů.
Pokud ale potřebujete pomoci s jedním určitým předmětem, jazykem či konkrétní probíranou látkou a komplexní doučování tedy není nic pro vás, můžete využít některou ze spousty dalších forem doučování, které Škola Populo nabízí. Pokud to k nám na pobočku máte daleko, nevadí, výuka může zcela bez problémů probíhat online. Ať tak či tak, stále platí, že se lektor vždy věnuje pouze vašemu dítěti a jeho individuálním potřebám.
Jak se dostat zpět do vyjetých kolejí
Doučování se Školou Populo nemusí probíhat pouze v odpoledních hodinách, jak tomu většinou bývá. Studenti mohou na naše pobočky docházet nebo se s našimi lektory spojovat online také v dopoledních hodinách. Ideálně dvakrát až třikrát týdně. Doučování s námi tak může reálně nahrazovat běžnou školní docházku.
To navíc dětem pomůže dostat se zpět do školního režimu a připomenout si denní zvyklosti související se školní docházkou. Motivace k učení už tak nebude záviset pouze na samotném dítěti či jeho rodičích, ale bude jej motivovat také jeho lektor, který mu zároveň pomůže udržet v paměti již naučenou látku a dosavadní znalosti procvičovat.
Po zářijovém příchodu do školy tak budou děti vystaveny znatelně menšímu stresu a nejistotě než kdyby se se studiem potýkaly samy.
Porozumění, spolupráce, trpělivost
Je důležité si uvědomit, že neobvyklá společenská situace postihla všechny bez výjimek. Na jedné lodi se náhle ocitli učitelé, studenti i rodiče. Jediným řešením této nelehké situace je proto vzájemné pochopení, spolupráce a trpělivost.
Aby školní výuka, doučování a samostudium probíhalo tak, jak má, tedy ke spokojenosti studentů, rodičů a pedagogů, je třeba brát mimo již zmíněné vhodné prostředí a motivaci ohled také na další nezbytnou součást studia. A to je pozitivní přístup k učivu a schopnost relaxace. S tím souhlasí také Andrea Valchářová: „Student by se neměl obávat neúspěchu, stejně tak by se neměl demotivovat tím, že něco nejde. Měl by si naopak věřit. Zároveň by měl dostatek času věnovat odpočinku a případně procházce na čerstvém vzduchu.”
A co o prázdninách?
Vzhledem k aktuální situaci jsme odstartovali novou formu doučování - Letní školu. Jejím cílem je osvěžit žákům všechno to, co se během posledních několika měsíců naučili samostudiem. Procvičí a utuží tak znalosti, které podle rámcového vzdělávacího programu spadají do druhého pololetí příslušných ročníků. Skupiny žáků se schází jednou týdně na 90 minut po dobu celých letních prázdnin.