Rodič jako učitel
Celkem 20 pracovních dní uběhlo od okamžiku, kdy se vlivem šíření nebezpečného viru uzavřely doslova ze dne na den všechny školy. Nejen učitelům a žákům, ale také rodičům se neočekávaně změnil každodenní režim. Z běžné rodičovské otázky “Co bylo dnes ve škole?” se stala otázka “Co se budeme dnes učit?”
Uzavření škol může působit zavádějícím dojmem. V praxi se uzavřely pouze budovy škol. Výuka nadále probíhá, jen novým a netradičním způsobem, který více než kdy jindy zapojuje právě rodiče.
Mám zájem o doučování
Zatímco za normálních okolností stačilo zkontrolovat dětem domácí úkoly a zhodnotit prospěch, nyní na rodiče doléhá tlak každodenní školní přípravy spojené s plněním domácích úkolů.
Z pohledu rodičů může být tato alternativa výuky nejen nezvyklá, ale také náročná, a to jak z hlediska času, tak také po psychické stránce. Někteří rodiče nadále pracují, jiní zůstali vlivem okolností dočasně doma a v nejhorším případě přišli o práci.
V každém případě není pomyslný návrat k učebnicím snadný. Řada rodičů tak hledá pomoc prostřednictvím doučování. Ne však ledajakého.
Obvykle je doučování zaměřeno na jeden, maximálně na dva předměty, které dělají dětem největší problémy. Velmi časté je také doučování, jehož cílem je příprava k přijímacím zkouškám nebo k maturitě.
Nyní však doučování vyhledávají zejména rodiče s dětmi na prvním stupni základní školy. Jejich požadavkem je najít takového učitele, který pomůže jejich dětem nikoliv s jedním, ale s více předměty najednou. Důvod je prostý. Pro děti v tomto věku není samostudium samozřejmostí. Potřebují naopak učivo trpělivě a srozumitelně vysvětlit bez ohledu na to, zda se jedná o matematiku nebo o zdánlivě snadnou vlastivědu či prvouku.
Komplexní doučování
Zatímco rodiče mnohdy marně hledají jednoduché pojmenování svého požadavku a obávají se, že se jedná o požadavek nereálný, ve Škole Populo nese jasný název: Komplexní doučování.
V praxi funguje tak, že se v jednom doučování propojí výuka několika předmětů. Obvykle se jedná kombinaci předmětů český jazyk a matematika, které jsou doplněny například o vlastivědu, prvouku nebo také angličtinu.
“Za normální situace o toto doučování není příliš velký zájem. V tuto chvíli nám však poptávka po komplexním doučování velmi vzrostla. Od začátku března evidujeme v Brně 45 poptávek po komplexním doučování. Pro představu, pouze 7 těchto klientů požadovalo tento typ výuky před uzavřením škol. Za poslední tři týdny se tedy poptávka po komplexním doučování zvýšila téměř sedminásobně a přibylo nám 38 nových poptávek po komplexním doučování.” říká ředitelka brněnské pobočky Adéla Hronová.
Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že není možné pro tyto kombinace najít vyučujícího, opak je pravdou. Ostatně i ve škole v rámci prvního stupně je běžnou praxí, že jeden učitel učí hned několik předmětů. V případě Školy Populo se navíc jedná o individuální doučování.
Pro zvolené předměty jsou naplánovány lekce a v případě, kdy je třeba se některému z nich věnovat intenzivněji, je tomuto předmětu po domluvě s koordinátorkou vyčleněno více lekcí. Pro rodiče je tato flexibilita v plánování výuky jistotou, že veškeré učivo bude skutečně probráno po všech stránkách, tedy komplexně.
Potvrzuje to i zkušenost Markéty Otýpkové z centra pro komunikaci s klienty a zpracování nových poptávek ve Škole Populo: “Rodiče primárně nepožadují zlepšení prospěchu. Cílem doučování je pro ně pomoc se zvládnutím nového učiva a správné vypracování domácích úkolů.”
Komplexní doučování tak pro rodiče představuje možnost, jak i v současné době zajistit jejich dětem efektivní pomoc s probíraným učivem. Zároveň jim umožňuje, aby spolu s dětmi strávili společný čas jinak než jen školní přípravou.
Když náhlá změna systému odhaluje nové možnosti
Změna vyvolaná současnou společenskou situací nám v rámci vzdělávání nepřinesla jen obavy z toho, jak dopadne letošní školní rok.
Naopak se ukazuje, že tak jako školy přistupují k alternativním způsobům výuky, odhalují se i dříve nevyužívané možnosti doučování, které více než kdy jindy může být pro žáky i rodiče výraznou pomocí a zároveň ulehčením.
Autor:
Bc. Adéla Hronová