Začátky bývají jednoduché
Nástup do školy je pro dítě samotné i jeho rodiče úplně nová zkušenost. Z celodenního bezstarostného hraní se najednou musí zaměřit na každodenní pilování nových znalostí a dovedností. V první třídě rodiče s dětmi rádi a s úsměvem trénují obloučky a nacvičují jednotlivá písmena a číslice. Jak ale dítě roste, stává se učivo stále náročnějším.
Máte zájem o doučování?
Dítěti tak mnohdy vysvětlení a procvičování ve škole nestačí a potřebuje látku opakovat i doma. Ne vždy mu s tím rodič ale může pomoci, a to z mnoha různých důvodů. Pracovně vytížení rodiče nemají čas, někomu chybí trpělivost, jiní si v daném předmětu sami nejsou jistí. Ne každému jde všechno, někdo exceluje v češtině, jiný v matematice. To platí jak pro žáky, tak jejich rodiče.
Na to navazuje také Vladislav Soukup, rodič a prezident Asociace pro domácí vzdělávání v jednom ze svých rozhovorů: „Důležité je, aby si rodiče uvědomili, že sami základku absolvovali. I když za ta léta spoustu věcí zapomněli, není důvod, aby to nezvládli znovu. Navíc není nutné, aby se rodiče biflovali látku dopředu a měli všechno v malíku. Rodič je spíš jako trenér: připravuje dítě na výkon, ale sám nemusí být vrcholový sportovec. Stačí, když se dívá, pozoruje a pomáhá školákovi, aby dosáhl cíle.”
Když se nedaří
Dalším častým problémem je najít způsob, jak dětem s učením pomoci. Ačkoli rodiče látce rozumí a velmi dobře ji chápou, mnohdy si neví rady s tím, jak ji dětem podat. Marně se tak snaží vysvětlit něco, co dítě ne a ne pochopit. Je důležité si uvědomit, že děti myslí jinak, než dospělí. Mají naprosto odlišný pohled na svět a jiné životní zkušenosti. Každý člověk také používá jiný druh myšlení – někdo dává přednost analytickému myšlení, někdo používá spíše intuici atd.
Kvůli těmto a dalším důvodům může při plnění školních povinností docházet mezi rodiči a žákem ke vzájemnému nepochopení, což může zapříčinit nechuť k učení jako takovému.
Předcházet těmto situacím dokáží naši zkušení lektoři, kteří vědí, že každý student potřebuje individuální přístup a hlavně dokážou ten správný najít. Vědí, jaký způsob vysvětlování zvolit, kde žák potřebuje svůj prostor a kde si naopak mohou dovolit klást vyšší nároky a tím dosáhnout kýžených výsledků.
Kdy dítě potřebuje doučování
Je nesprávné si myslet, že čas pro doučování nastává až tehdy, kdy je školák v daném předmětu pozadu za svými spolužáky, nosí špatné známky nebo se domů ze školy vrací smutný nebo naštvaný kvůli svým neúspěchům. To vše může vést ke frustraci a nechuti do školy vůbec chodit.
Ideální případ nastává ve chvíli, kdy si školák o doučování sám řekne, protože cítí, že by látce chtěl lépe porozumět, ale samotnému se mu to nedaří. K něčemu takovému ale dochází jen zřídka. U menších dětí i teenagerů je především nutné být pozorný a vnímavý k vysílaným signálům. Hlavní roli přitom nemusí hrát pouze známky. Mnohdy jde také o to, jak komfortně se žák v daném předmětu či konkrétní problematice cítí. Zda se v ní orientuje a dokáže si o ní povídat. Může se také stát, že vašemu dítěti zkrátka nesedne vyučující nebo jeho učební metody, což zapříčiní nechuť k předmětu.
V první řadě může pomoci rodič, starší sourozenec nebo v látce zdatnější kamarád. Ve chvíli, kdy na to ani rodina a přátelé nestačí, je vhodné obrátit se na odborníky. Ať už ve škole, kterou žák navštěvuje nebo na další specializované organizace jako je třeba naše Škola Populo. Není důležité, zda je studentovi osm nebo patnáct, zda potřebuje pomoci s angličtinou nebo by si rád zopakoval to, co se za poslední půlrok musel doma vlivem koronaviru naučit převážně samostudiem. Pomůžeme komukoli, kdo cítí, že naši pomoc potřebuje.
Co vám můžeme nabídnout
Našim klientům nabízíme doučování od českého jazyka přes matematiku a chemii až po nespočet cizích jazyků. Můžete si vybrat jeden z předmětů, na který se chcete zaměřit nebo využít službu komplexního doučování. Tam spojíme dohromady více předmětů a probereme ty kapitoly, ve kterých žák tápe. Obvykle se jedná o kombinaci českého jazyka a matematiky, které jsou doplněny prvoukou, vlastivědou nebo cizím jazykem. Kombinaci ale vždy přizpůsobíme vašim individuálním potřebám a požadavkům.
Pokud to k nám na pobočky máte daleko, nevadí. Jsme plně připraveni vyučovat online. A pokud budete potřebovat, rádi vám zapůjčíme potřebnou techniku. Doučování je tak dostupné doslova pro každého.
V letošním roce jsme také nově spustili projekt Letní školy, která si klade za cíl pomoci studentům vyrovnat se s několikatýdenním samostudiem zapříčiněným koronavirem. Děti si v Letní škole utuží nabyté znalosti, zopakují si látku a v září budou plně připraveni nastoupit do běžné školní docházky.
Pokud se tedy na doučování svého školáka necítíte, neváhejte nás oslovit, rádi vám pomůžeme. Sestavíme vám individuální učební plán přímo na míru vašim požadavkům. Díky tomu budete mít spokojeného školáka a také více volného času, který můžete s dětmi trávit i jinde než při učení.
Autor:
BSc. Nikola Domluvilová