Určitě jste se už někdy učili, nemyslíme teď ale chodit, mluvit nebo jíst příborem, naopak máme na mysli řízený učební proces a pociťovanou nutnost se potřebnou látku naučit. V takovém procesu proti sobě stojí dvě možnosti učení. První možností je přesně slovo od slova „odvykládat“ napsaný text, naučit se něco, čemu ani za mák nerozumíte. Druhou variantou je pochopení učiva, jeho osvojení. Celý cyklus vzdělávání je prolínání výše dvou výše uvedených možností učení, biflování versus pochopení.
Biflování vs. pochopení v praxi
Než začneme, ukažme si biflování a pochopení na konkrétní situaci, představme si studenty Renatu a Zbyňka.
Zatímco Zbyněk se nejlépe učí prakticky, tedy tím, co vidí a slyší, a učebnice pokládá za naprostou zbytečnost, Renata se v průběhu školních let naučila učebnice přesně “papouškovat”. Ani jeden z těchto způsobů není úplně špatný ani úplně správný, někdy se prostě potřebujeme zadaný text slovo od slova naučit, jindy je zase nutné konkrétní věc pochopit.
Každý člověk preferuje při svém učení jiný postup, strategie a učební metody. K vyřešení konkrétního problému či učební úlohy je ale většinou nezbytné danou látku pochopit, samotná teoretická fakta často nestačí.
Máte zájem o doučování?
Biflování v českém školství
České školství je z velké části postavené na výkladu učitele spojeného s naučením se učiva studentem. často se na učení pohlíží jako na „lití informací studentům do hlav“. Doslova studentům servírujeme informace, které se mají naučit. Díky přesně danému rozsahu učiva a učebním plánům mají učitelé na výuku jen omezený čas. Však to znáte, naučit, napsat test, pak to hned zapomenout a učit se dál. Typický průběh studia.
V dnešní době se studenti mnohdy neučí jak látku pochopit, porozumět a následně vysvětlit. Studenti se učí strany a strany teorie, protože to po nich prostě někdo chce. Mnoho žáků a studentů také neumí vyhledávat a vyhodnocovat potřebné informace. Při psaní seminární práce často nerozlišují, který informační zdroj vhodný je a který naopak není, a náhodně využívají Wikipedii nebo první výsledky, které jim nabídne hodný “strýček Google”.
Učení jako proces
Proces učení je neuvěřitelně komplikovaný a pokud chceme dosáhnout co nejlepších výsledků, je zapotřebí se učit efektivně, spojit biflování s pochopením, naučit se vybavit si dané informace ve spojitosti s nějakou aktivitou nebo předmětem.
V článcích na tomto blogu se čas od času věnujeme právě stylům učení a tomu, jak se správně učit, jak naučit děti učit se, jak se naučit učit, jak se učit lépe a rychleji nebo jak na studium jazyků a co dělat, když to do té hlavy neleze. Každý z těchto článků obsahuje rady, tipy a důležité informace, které si nyní shrneme.
Důležitá je motivace
Myslíte si, že motivace žáků není podstatná? Že ji student při učení nepotřebuje? Mýlíte se. Motivace jde ruku v ruce s procesem učení. Pokud se má žák něco naučit, musí vědět proč. Jednoduché odpovědi typu: “Protože prostě musíš!” nebo “Já jsem se to taky musel naučit!” přitom nestačí. Žáci potřebují vědět, k jakému cíli je daná látka dovede a co získají tím, že se budou učit.
Nezapomínejme také na pravidelnost
Velkou roli při učení hraje pravidelnost, jasné stanovení toho, kdy a co se budu učit. Není důležitá doba, kterou učením strávíte, ale počet úkolů, které vypracujete. Zaměřte se proto na stanovení cíle. Například: Každý den vypočítám tři příklady. Každý den se naučím jednu kapitolu z učebnice. Nezaměřujte se na kvantitu, ale na kvalitu.
Mnemotechnické pomůcky
Když byli Braniboři v Čechách, dala Prodaná nevěsta jménem Libuše Viola Daliborovi Hubičku u Čertovy stěny. Dozvěděly se to Dvě vdovy a bylo po Tajemství. A náhle znáte všechny opery od Bedřicha Smetany.
Podobnou mnemotechnickou pomůcku si můžete vytvořit skoro úplně na všechno, nejlepší je přitom vytvořit si ji úplně sám.
Helena nemá arašídy, krysa Xenie jí je roztrousila. Že vám to nic nepřipomíná? Podívejte se tedy pozorně, Helena Nemá Arašídy, Krysa Xenie jí je Roztrousila. – Vzácné plyny: helium, neon, argon, krypton a radon.
Změna prostředí
Pokud studentovi učení opravdu neleze do hlavy a trápí se, může výrazně pomoci změna prostředí. Zkuste se přesunout na jiné místo v rámci bytu nebo domu, zkuste učení v parku nebo třeba ve veřejné knihovně, najděte si takové místo, kde se vám bude co nejlépe soustředit, kde se budete cítit dobře.
Techniky, pomocí kterých si i Vy můžete zlepšit paměť
Klíčů a cest k dokonalé paměti je několik, zlepšit paměť můžete například pomocí příběhů, na které se soustředíte. Jsou ale i další možnosti, jak si okamžitě zlepšit paměť. Geniálním trikem je využití tajemství paměťových cest. A ani lidské tělo jako nástroj k zapamatování, není k zahození. Nevěříte? Tak to zkuste, možná i vám taková škola paměti pomůže.
Parťák, který poběží „studijní maraton“ s vámi
Myslíte si, že nikdo takový neexistuje? Nebo vás naopak hned někdo napadl? Pokud ne, o někom bychom věděli. Známe řadu lidí, kteří neběží jeden, ale hned několik pomyslných maratonů ročně. Neomezují se přitom na roční období nebo na to, který ročník zrovna žák studuje.
Pochopení ve Škole Populo
Ve Škole Populo se zaměřujeme na problémové oblasti každého studenta, snažíme se najít jeho slabiny a vyplnit je. Naši lektoři jsou odborníky ve svém oboru, to však ale neznamená, že už všechno umí. I oni se stále učí, s každým dalším studentem se i oni sami posouvají o dál. Studenti i lektoři se učí navzájem. Studenti si zaplňují své mezery v učivu a lektoři zjišťují, jak s danými studenty pracovat, vylepšují své pedagogické dovednosti. Ve Škole Populo dbáme na to, abychom měli ty nejlepší lektory, kteří doučují rádi a s úsměvem na tváři.
Ve chvíli, kdy přijdete do Školy Populo, ucítíte pozitivní energii, přátelskou atmosféru a přítomné koordinátorky vás přivítají s úsměvem. I každá lekce je taková, zkrátka chceme být pozitivní.
Nezaměřujeme se na to, aby student učivo uměl nazpaměť, ale aby ho pochopil. Potom víme, že naše činnost není zbytečná.
Proto pokud potřebujete poradit, doučit nebo se jen chcete na něco zeptat, neváhejte se na nás obrátit. Můžete k tomu využít naše kontaktní formuláře, online chat, zavolat nám a nebo se za námi stavte rovnou na pobočku. Naše koordinátorky se vám budou rády věnovat.
Autor:
BSc. Nikola Domluvilová