Plánujete se hlásit na střední školu nebo čtyřleté gymnázium? Nevíte, kdy a jak začít s přípravou na přijímací zkoušky? Připravili jsme pro vás detailního průvodce spolu s tipy a triky, jak úspěšně zvládnout přijímací řízení.
Kdo připravuje přijímací zkoušky?
Téměř dekádu zajišťuje přípravu přijímacích zkoušek na střední školy organizace Cermat. Rozhoduje jak o termínech a pravidlech zkoušky, tak o samotné struktuře testových zadání. Pod tuto instituci spadá také tvorba didaktických testů, tedy jednotné závěrečné zkoušky.
Z jakých předmětů budu zkoušen?
Jednotné přijímací zkoušky se skládají ze dvou písemných částí. První tvoří český jazyk a literatura, druhou pak matematika. V obou předmětech mohou studenti získat maximálně 50 bodů. Naopak minimální hranice není stanovena (výjimku si školy mohou samy stanovit v rámci interních kritérií pro přijetí studentů).
Testy obsahují znalosti specifikované Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání pro konkrétní ročník. K úspěšnému složení přijímacích zkoušek by proto mělo stačit zvládnutí učiva základní školy a natrénování práce s didaktickými testy.
Časový limit a povolené pomůcky
Časový limit na test z českého jazyka a literatury je 60 minut, na matematiku je vyhrazeno 70 minut. Během přijímacích zkoušek mohou studenti používat modře nebo černě píšící propisovací tužku (gumovací pera nelze používat). U matematické části je možné navíc používat tužku a rýsovací potřeby. Při práci s testovými sešity mohou studenti využít i další psací potřeby (např. zvýrazňovače), avšak jejich užití v záznamovém archu je zakázáno.
Kdy začít s přípravou?
Určitě doporučujeme zahájit přípravu co nejdříve. Ideální je rozložit studium do kratších časových úseků a připravovat se každý den. Díky pravidelné přípravě si studenti navyknou nejen na formu testových zadání, ale navíc se tak vyhnou problémům s únavou a stresem, který se s blížícím se termínem zkoušek stupňuje.
Ve Škole Populo vám pomůžeme
Jak začít s přípravou?
Neváhejte nás kontaktovat a domluvit si doučování. Naše koordinátorky rády vyhoví vašim požadavkům. Lektoři vám následně sestaví individuální plán výuky s ohledem na vaše potřeby. Na začátku kurzu se primárně zaměříme na rozvoj slabších stránek studenta, poté procvičíme jednotlivé tematické okruhy, které jsou náplní testů a na závěr se budeme soustředit na to, jak správně vyplňovat záznamový arch a také na opakování problematických úloh.
Přijímací zkoušky nanečisto
Naši lektoři během lekcí používají testová zadaní CERMAT didaktických testů z předchozích let. Studenti si tak rychle navyknou na formu úloh a strukturu testů. Ve Škole Populo nabízíme také možnost vyzkoušet si přijímací zkoušky nanečisto, které primárně slouží k navození atmosféry reálných přijímacích zkoušek. Studenti si tak nejen ověří své znalosti, ale také práci s časem a zvládání nervozity.
Přijímačky nanečisto ve Škole Populo
Jak pracovat s časem?
Před samotnými přijímacími zkouškami je důležité si strategicky rozvrhnout čas. Ideální je se v první polovině testu věnovat úlohám, které studentovi typově vyhovují a u kterých si je student jistý. Je dobré průběžné zapisovat své odpovědi do záznamového archu, aby nedošlo k tomu, že na přepsání odpovědí studentovi nezbyde čas. V druhé polovině by se student měl věnovat problémovým úlohám nebo úlohám, které přeskočil.
Na rozdíl od českého jazyka a literatury se jednotlivé matematické úlohy liší svou časovou náročností (z pohledu zápisu odpovědí do záznamového archu). Z tohoto důvodu by si student měl vytvořit časovou rezervu pro přepsání odpovědí z testového sešitu do záznamového archu (např. konstrukční úlohy či úlohy vyžadující postup řešení).
Zdroje:
Lektoři Školy Populo
Autor:
Matěj B.
Lektor matematiky a ekonomie ve Škole Populo
Matěj je lektor matematiky a ekonomie, které se také věnuje v rámci studia Institutu ekonomických studií na Univerzitě Karlově v Praze. Věří, že je důležité studentům ukázat, proč a jak vyučované principy fungují, a ne jen prezentovat nesrozumitelné formule, které se studenti naučí zpaměti. Během lekcí se snaží být nejen kvalitním učitelem, ale také kamarádem, na kterého se student může v nesnázích obrátit. „Ke studentům přistupuji individuálně, a proto obsah, způsob a tempo výuky volím dle potřeb klienta,“ říká Matěj. Ve volném čase se věnuje tanci, posilování s vlastní vahou a hraní na kytaru.