Všichni to známe moc dobře, ze všech stran se na nás valí úkoly a testy. Nevíme, kde a jak začít a máme pocit, že tolik učiva nemůžeme zvládnout, máme tendenci přípravu a učení odkládat a následně si vyčítáme, že jsme opět vše nechali na poslední chvíli a připadá nám nemožné si látku zapamatovat a nějakým způsobem si ji osvojit.
V tomto článku si představíme pár kroků, které nám usnadní proces učení a pomohou nám si dané učivo lépe zorganizovat a pamatovat tak, abychom ho nezapomněli během několika minut a mohli ho bez problému použít i v budoucnu.
Organizace na prvním místě
Ať už jste žáci základních a středních škol nebo studenti vysokých škol, správné plánování je klíčem k efektivní přípravě a učení. Je důležité vědět, co nás čeká a na co vše je potřeba se připravit.
K tomu nám slouží diáře, zápisníky a plánovače. Díky nim nemusíme všechny povinnosti udržet v hlavě, ale máme vše zanesené na papíře nebo elektronicky. Každému vyhovuje jiná forma plánování, ale je dobré mít přehled. Vždy na začátku a postupně i v průběhu týdne si diář otevřete a zjistěte, jaké testy a úkoly vás čekají. Hotové úkoly si pak můžete postupně odškrtávat.
Průběžné učení
Ano, ano, tuto radu slýcháváme od našich rodičů i od lektorů. Může se nám to zdát jako zbytečnost, ale věřte, že tato rada pak ušetří spoustu času a také stresu. Nemusíte nad učivem sedět každý den několik hodin, stačí, když si po příchodu ze školy párkrát projdete to, co jste se ten den naučili. I při takovém učení se informace uchytí do paměti.
Individuální doučování ve Škole Populo
Opakování
Tento bod úzce souvisí k bodem předešlým. Látku, kterou se učíme průběžně, je třeba i opakovat. Není potřeba každý den několik hodin, ale je dobré si učivo po nějaké době "oživit". Díky tomu, že se k látce po čase vrátíme, nám pomůže ji lépe pochopit a zjistíme, na co je potřeba více se zaměřit nebo naopak, co nám nedělá potíže.
A proč je opakování tak důležité? Existuje pojem tzv. Ebbinghausova křivka neboli křivka zapomínání, která nám ukazuje, jak dochází v lidské paměti ke ztrátě informací. Z obrázku je patrné, že během prvních několik hodin dochází k nejintenzivnějšímu zapomínání. Postupně nedochází k tak výrazné redukci zapamatovaného obsahu. Právě proto je třeba informace zopakovat, jak už jsme si uvedli, aby došlo k „obnovení“.
Přehledné poznámky a ostatní materiály
Abychom se vůbec mohli něco začít učit, je nutné mít nachystaný vhodný materiál, ten tvoří povětšinou naše poznámky, které si vytváříme během výkladu ve škole. Poznámky by měly být srozumitelné, jasné, výstižné a přehledné. Tady platí, že poznámky psané naší rukou jsou ty nejlepší. Už jen při samotném pohybu ruky během psaní se nám informace ukládají do paměti.
Pokud nám naše poznámky nestačí, není od věci sáhnout po jiných materiálech v podobně internetových stránek nebo vzdělávacích aplikací apod. Pozor jen na to, aby i tady byly informace relevantní a správné.
Zapojte všechny smysly
Každému při učení vyhovuje trochu jiný styl, ale nejefektivnější je takový způsob, kdy využíváme všechny naše smysly. Díky tomu, že zapojíme více center v mozku, máme možnost se látku lépe naučit a následně si ji i udržet v paměti.
Pro vizuální styl, kdy zapojujeme hlavně náš zrak, nám pomůže vytváření myšlenkových map, kreslení obrázků a grafů nebo tvoření kartiček. Ty jsou skvělým způsobem při učení např. slovíček nebo pojmů. Samozřejmě nesmí chybět barevné pomůcky jako zvýrazňovače, fixy nebo barevné papírky.
Pokud informace zpracováváme nejlépe tak, že posloucháme, jedná se o tzv. auditivní styl. Tady můžeme využít možnost výukových videí, kterých na internetu najdeme velké množství.
Ne tak častý je styl senzomotorický. Během učení se doporučuje střídat místa, mozek si pak látku spojí s různými druhy prostředí, to nám pak umožní snadnější vybavení látky. Někdo preferuje i chození z místa na místo, které je taky jako jedna z osvědčených technik.
Učení se s kamarády
Možná jsou někteří zastánci spíše individuálního učení a potřebují svůj prostor a klid. Občas ale není na škodu se domluvit se spolužáky a ponořit se do učení společně. Každý totiž látku pochopí trochu jinak, lépe řečeno z jiné perspektivy, využívá odlišné materiály a získává tak třeba jiné informace, které si pak při kolektivním učení vyměňujete. Kamarád vám může látku lépe vysvětlit nebo vás třeba i vyzkoušet.
Krok po kroku
Sami moc dobře víme, že je dobré si přípravu na test či zkoušení rozdělit na menší části do několika dní. Opět se nám to může zdát jako práce navíc, ale pokud si dokážeme učivo strukturovat na dílčí části, předejdeme tak zbytečnému stresu a nejistotě, že látku nechápeme nebo se ji nestíháme naučit. Začněte s přípravou o pár dní dříve (samozřejmě záleží i na složitosti daného předmětu) a sepište si, co se chcete za den stihnout naučit. Uvidíte, že ve výsledku bude učení daleko efektivnější, protože objem učiva nebude tak velký. Plus budete tak mít i dostatek času na to, aby vám případně někdo mohl látku dovysvětlit.
Čas na sebe
Opomíjený, ale o to důležitější bod. Často při stresových situacích a povinnostech zapomínáme na péči o sebe. I během školních dní, které mohou být někdy velmi náročné, dbejme na duševní hygienu.
Pravidelné přestávky
Mozek je mocný nástroj, ale i ten vyžaduje odpočinek. Lidský mozek se nedokáže soustředit stoprocentně celý den, a proto je nutné mu dopřát relax v podobně přestávek i během našeho učení. Můžete se během pauzy dojít napít a protáhnout se, tím ulevíte nejen hlavě, ale i svým zádům.
Přestávka by neměla trvat zase moc dlouho, ideální je kolem 5-10 minut. Ale ani učení by nemělo být věčné. Je dokázáno, že mozek je schopný se v kuse soustředit kolem 20-30 minut, poté pozornost a koncentrace pomalu klesá, to je čas na naši zmiňovanou přestávku.
Kvalitní strava
Ani tento bod nelze nezmínit. Určitě není dobré „zásobovat“ své tělo velkým množstvím energetických nápojů, káv nebo čokolády a instantních jídel. Pro správnou funkci našeho mozku je potřeba vyživovat tělo potravinami bohaté na bílkoviny, zdravé tuky, vitamíny a minerály, které nám dodají veškerou energii. Proto raději sáhněte po oříšcích, ovoci, zelenině nebo kvalitní hořké čokoládě.
Spánek
Kdo z vás už taky alespoň jednou vyměnil spánek za plnění povinností?
Spánek představuje jeden ze stavebních kamenů našeho života a rozhodně se nevyplácí ho dlouhodobě podceňovat. Právě během spánku naše tělo nejvíce regeneruje a mozek nejintenzivněji zpracovává a ukládá informace, které získal během dne.
Délka spánku je u každého odlišná, ale obecně se doporučuje spát kolem 7-9 hodin. Pravidelný a dostatečný spánek nám zajistí to, že budeme schopni fungovat po celý den, předejdeme zdravotním problémům, budeme daleko spokojenější a to se odrazí i na samotných školních výsledcích.
Zdroje:
Vzdělávací program pro učitele Univerzita Karlova
Autor:
Aneta K.
Lektorka českého jazyka ve Škole Populo
Stát se učitelem byl od malička Anetin sen. Věděla, že pomáhat ostatním lidem rozšiřovat si obzory a předávat jim užitečné informace je to, čemu se chce věnovat. Studuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy český jazyk a základy společenských věd. Ve Škole Populo působí jako lektorka českého jazyka. Aneta to bere to jako skvělou příležitost k získání cenných zkušeností. Ve svém volném čase ráda tráví čas s rodinou a přáteli, sportuje a několik let se věnuje tanci, zpěvu a hře na kytaru.