Každý z vás už asi někdy slyšel slovo “wellbeing”. Co to ale opravdu znamená, čeho všeho se wellbeing týká a hlavně, jak souvisí se vzděláváním nových generaci? To vše si přiblížíme v následujících řádcích.
Co je to wellbeing?
Wellbeing znamená v doslovném překladu “Blahobyt” a jedná se o celkový stav fyzického, duševního, emocionálního a spirituálního zdraví a pohody člověka. Jde o komplexní koncept, zahrnující aspekty lidského života a zdraví, v tzv. bio-psycho-socio-spirituální rovině. Termín wellbeing pomáhá definovat kvalitu života, a to nejen z pohledu absence nemoci.
Hlavní oblasti wellbeingu
- Fyzické zdraví
Fyzická oblast je ovlivněna fyzickou aktivitou, zdravým stravováním, spánkovým režimem a zdravým životním stylem. Zahrnuje aspekty péče o tělo, dobré fyzické kondice a propojení s psychosomatikou.
- Emocionální pohoda
Duševní oblast se zaměřuje na kladné vnímání sebe i druhých, schopnost důvěry, rozpoznávání emocí a odolnost zvládat nepříznivé emoční situace. Zahrnuje duševní zdraví, stejně jako motivaci, přesvědčení, předsudky, stresory a osobnostní limity.
- Sociální vztahy
Sociální oblast souvisí se schopností empatie, pocitem sounáležitosti, mezilidskými vztahy a komunikačními dovednostmi. Zaměřuje se na vztah k sobě samému, stejně jako vztahy s příbuznými, přáteli a dalšími osobami ve vašem životě. Mezi sociální vztahy řadíme i životní styl, společenské hodnoty, sociální role, tradice a postoje.
- Duchovní rozměr
Duchovní oblast se zabývá naplněním smyslu naší existence, hodnotami a etickými principy. Jedná se o hledání smyslu života a hlubšího spojení s přírodou a s celkem.
- Kognitivní funkce
Intelektuální wellbeing se odráží ve způsobu zpracování informací, v motivaci pro dosažení cíle, osobnostního rozvoje a v pocitu spokojenosti díky znalostem a dovednostem. Jedná se také o schopnosti kritického myšlení, řešení problémů a kreativity.
Wellbeing ve Škole Populo
Ve Škole Populo se již od samého počátku zabýváme aplikací wellbeingu do naší výuky. Ať už se jedná o emocionální pohodu žáka, o sociální vztah lektora a dítěte nebo o bezpečné a příjemné prostředí pro výuku. Spokojenost našich studentů je pro nás při realizaci mimoškolního vzdělávání prioritou.
Záleží nám také na tom, aby se u nás cítili dobře naši lektoři, protože na nich naše škola stojí. Pokud jsou spokojení, odráží se to do jejich přístupu ke studentům. Důležité také je, aby je jejich práce bavila a naplňovala.
Naším cílem bylo vytvořit prostředí, které motivuje k učení a zároveň poskytuje podporu žákům, studentům i rodičům při výzvách a stresových situacích, které je mohou potkat (např. příprava na písemky, přijímací zkoušky nebo maturitu). Ve Škole Populo považujeme celkovou pohodu všech našich klientů za klíč k dosažení pozitivních výsledků.
Ve Škole Populo dbáme také na to, aby se cítili dobře naši zaměstnanci, a proto se snažíme wellbeing zakomponovat do našeho přístupu k nim. Chceme, aby do práce chodili rádi a hlavně, aby je jejich práce bavila.
Doučování ve Škole Populo
Wellbeing ve školství
Po dlouhou dobu se školské systémy zajímaly pouze o získávání znalostí a vědomostí a celková pohoda dětí byla na druhé koleji. V posledních letech se často mluví o snaze zaměřit se mimo čisté vzdělávání i na vhodné a příznivé podmínky pro dítě, různorodý přístup k učení a zlepšení prospěchu. To vše vede k postupnému zavádění wellbeingu do škol.
Wellbeing ve školách zahrnuje optimální vzdělávání žáků a studentů, výkon učitelů a spolupráci s rodiči. Když si vzpomenete na svá školní léta, asi byste je zrovna nepřirovnali k osobní pohodě. To se snad v průběhu příštích let změní.
Proč je wellbeing ve školách důležitý?
Wellbeing ve školách znamená zejména respektování žáka jako jednotlivce a podpora jeho bio-psycho-socio-spirituálního rozvoje. Je důležité nezaměřovat se pouze na akademickou stránku vzdělávacího procesu a nepracovat s žáky pouze formou vyplňování testů a dodržování pravidel, jako tomu je mnohdy doposud.
Vzdělávání patří k nejdůležitějším aspektům ve vývoji dítěte, proto je klíčové, aby se ve školských zařízeních k dětem přistupovalo v pozitivním duchu, který povede k celkové pohodě dítěte. Pokud má dítě nějaký problém, je důležité, aby ve svém okolí mělo někoho, na koho se může obrátit. Pouhé vědomí toho, že na problém není samo, zlepšuje jeho vnitřní klid a rozpoložení. Pedagogové by měli být pro žáky vzorem a také by je měli motivovat.
Wellbeing se však netýká pouze žáků, ale všech aktérů ve školním systému - tzn. učitelů, vedení školy, ale i rodičů žáka. Pokud jsou učitelé ve stavu celkové osobní pohody, umožňuje jim to věnovat se plně vzdělávání nových generací a vzbudit v nich zájem o dané učivo.
Digitální wellbeing
Do oblastí wellbeingu přibyl také digitální wellbeing, který řeší, jak čas strávený v digitálním prostoru ovlivňuje naše zdraví a pohodu. Termín zkoumá dopad technologií a digitálních služeb na bio-psycho-socio-spirituální zdraví lidí.
Digitální wellbeing lze rozdělit do dvou kategorií.
- První je individuální pohled, který řeší, jak pozitivně či negativně technologie a digitální aktivity dokáží ovlivnit jedince a jak je lze využít pro zlepšení celkové pohody.
- Druhý pohled je společenský, který se zaměřuje na poskytovatele digitálních systémů a služeb, kteří ovlivňují digitální obsah a mohou tak správnou edukací jednotlivců přispět ke zlepšení wellbeingu. V podstatě jde o to, jestli je pro nás čas strávený koukáním do mobilu a počítače přínosný a přispívá tím k naší celkové pohodě, nebo je tomu naopak.
Přečtěte si 17 tipů, jak s dětmi komunikovat o duševním zdraví od dětské lékařky, Terezy Sochorcové.
Zdroje:
Wikipedia
Podporainkluze.cz
RVP.cz
Novinky.cz
Jisc
Petra Kubálková
Učíme společně
Autor:
Kateřina Hrbková