Víte, jak vypadá výuka chemie a fyziky ve Škole Populo? Jsou to vědy plné fascinujících objevů, které mění náš pohled na svět kolem nás. Ve Škole Populo propojujeme výuku s praktickými příklady a zábavnými experimenty, abychom vzbudili zvědavost a nadšení studentů. Klademe důraz na to, aby chápali, co se kolem nás děje a dokázali si tyto každodenní jevy spojit s chemií či s fyzikou. V následujícím článku vám lektor Školy Populo Vlastimil H. představí, jak k výuce přistupujeme.
Názornost a představitelnost hrají prim
Chemie a fyzika jsou bez přehánění překrásné vědní disciplíny, jejichž optikou se pohled na každodenní záležitosti mění na napínavé filmové představení s nespočtem herců, kteří se před námi míjejí, někdy se doplňují, mění jména a kmitají na plátně v dokonale sehrané sestavě. Pokud se ale chceme vyznat v tom, co se zrovna odehrává, musíme porozumět jednotlivým postavám.
A jako jsem já teď připodobnil naši každodenní realitu plnou fyzikálních a chemických dějů ke sledování filmu, odkládáme ve Škole Populo složitý odborný jazyk plný definic a termínů stranou a snažíme se všechno přirovnat k něčemu, co je studentovi známé nebo snadno představitelné. Jsou atomové orbitaly vlastně jen domečky pro elektrony? Klidně!
Za zmínku jistě stojí i názorná ukázka videí fyzikálních nebo chemických pokusů, ze kterých se snažíme vytěžit veškerý potenciál, který v sobě mají. Pokusy zkrátka vypadají dobře a dovedou upoutat!
Potřebujete doučování chemie nebo fyziky?
Všechno spojujeme s tím, co už žáci znají
Nejspíš každý si alespoň jednou v životě uvařil čaj, sjel zasněžený kopec na sáňkách nebo viděl šumění jedlé sody smíchané s octem. I když se na první pohled zdá, že mluvíme o zcela banálních věcech, pro naše lekce jde o ty nejcennější zážitky, protože skrze ně vysvětlujeme složité fyzikální nebo chemické pochody.
Vraťme se ještě jednou na začátek předchozího odstavce a uvidíme změny skupenství a vnitřní energii, tepelnou vodivost kovů (pokud do horkého čaje ponoříme lžičku), zrychlení, tření či hybnost a v neposlední řadě reakci hydrogenuhličitanu sodného s kyselinou ethanovou, během níž uniká oxid uhličitý.
Lekce přizpůsobujeme na míru každému studentovi
Ve Škole Populo se vždy přizpůsobíme individuálně každému studentovi, což nás dovede k takové podobě doučování, která studentovi dává nejvíce.
Studentovi chceme předat to skutečně cenné, proto je velmi důležité ho dokázat aktivně zapojit. Díky tomu se naučí daleko více, než kdybychom vedli monolog. Klademe otázky a společně se o látce bavíme a odvozujeme ji.
Tato metoda je pro studenta přínosnější a zábavnější. Pokud se máme například bavit o tlaku jako fyzikální veličině, začínáme například rozdílem mezi autem a tankem. Které vozidlo uspěje při pokusu zdolat zabahněnou a podmáčenou louku? Nejspíš tank. Ale proč, když váží tolikrát více než auto? Tímto způsobem (ideálně s použitím obrázků a videí) se postupně se studentem dostaneme k tíze vozidel a k ploše, na které stojí. Tedy k tlaku.
Závěrem
Doučování student vyhledává z různých důvodů. Troufám si tvrdit, že valná většina studentů po něm sahá kvůli tomu, že s určitým předmětem mají ve škole nemalé potíže. Potíže, jejichž původ pramení téměř vždy v nepříliš zábavných, nudných nebo ubíjejících hodinách ve škole. Z toho důvodu se stává z chemie, fyziky nebo jiných předmětů nesnesitelná otrava.
Vyzkoušejte doučování těchto předmětů ve Škole Populo a ujistěte se, že učení může být i zábava. Třeba si tyto předměty nakonec oblíbíte.
Zdroje:
Vlastní zkušenosti lektora
Autor:
Vlastimil H.
Lektor matematiky, fyziky, biologie a chemie ve Škole Populo