Víte, jak to bývá na běžné vyučovací hodině – učitel vysvětlí učivo, zeptá se žáků, zda všemu porozuměli a následně jim zadá úkoly, na kterých si probrané učivo procvičí. Jenže, co když žák učivu rozumí, ale nevěří si, že ho dokáže adekvátně aplikovat?
S tímto fenoménem se pravidelně setkáváme téměř ve všech předmětech („Nevím, jestli dokážu narýsovat pravoúhlý trojúhelník.“ „Určitě nebudu umět na písemce vypočítat rovnice.“), velmi často se objevuje v souvislosti s jazyky („Určitě řeknu anglicky něco špatně a ostatní mi nebudou rozumět.“ „Co když si nevzpomenu na důležité slovíčko nebo použiji nesprávný čas?“).
V tuto chvíli už ani tak nejde o samotné učivo, ale o limitující přesvědčení. A protože přesvědčení bývají častokrát sebenaplňující, určitě je třeba jim věnovat pozornost a pracovat s nimi.
Neredukujeme vyučování jen na samotné probírání látky
Jakými kompetencemi disponuje dobrý učitel? Určitě dokáže srozumitelně vysvětlit učivo. Ve Škole Populo však vyučujeme způsobem, který také přispívá k navýšení sebedůvěry studentů. Dbáme na praktické uplatňování tohoto přístupu, protože díky němu dosahujeme skvělých výsledků.
Často stačí upřímná pochvala, ocenění snahy a výkonu studenta. Důraz klademe na spokojenost a pokrok studentů – nezaměřujeme se na chyby samotné, ale na nalezení způsobů, jak chybám předcházet.
Konstruktivní práce s chybami
V rámci dalšího příkladu můžeme opět zmínit lekce cizích jazyků. Ve Škole Populo jsme si vypěstovali cit na to, kdy je poukázání na chyby a jejich následné opravení skutečně konstruktivní. Zjistili jsme totiž, že pokud například student angličtiny (zejména začátečník) dělá během konverzace mnoho chyb, bývá kontraproduktivní jej při každé chybě zastavovat.
Právě naopak, nejprve klademe důraz na to, aby se rozmluvil a aby mu při konverzaci nechyběla sebedůvěra (což bývá při učení se jazyku poměrně častou překážkou). Proto pečlivě vybíráme, na které chyby zaměříme pozornost, abychom žáky zbytečně nezabrzdili a na pokroku pracujeme postupně.
Uvažujete nad individuálním doučováním?
Ke konstruktivním metodám patří také povzbuzení žáka, aby si chyby všiml a opravil sám (v případě, že se jedná o chyby z nepozornosti). Podle našich zkušeností může takový postup přispět k vylepšení pozornosti žáků.
Abychom žáky nezahltili učivem, dbáme na to, abychom si spolu s nimi plánovali obsah hodin tak, aby na sebe lekce logicky navazovaly. Učivu se věnujeme tak podrobně, jak to žák vyžaduje.
Záleží nám na kreativitě studentů
Při vyučování často stavíme na tom, co žáci už umí a zároveň povzbuzujeme jejich kreativitu. V praxi to může během jazykových lekcí vypadat například tak, že jim klademe otevřené otázky, díky nimž více přemýšlejí a zapojují tvořivost. Také pracujeme s různými materiály – může jít o klasická písemná cvičení (například doplňování slov do vět), barevné obrázky, které je třeba popsat a další.
Na závěr stačí už jen shrnout, že často nejde čistě o naučení látky, ale o překonání překážek, které učení a aplikací vědomostí brání. Proto je důležité, aby učitel žáka aktivně poslouchal, věnoval mu pozornost a vyučovací proces přizpůsobil jeho potřebám. Ve Škole Populo je to pro nás samozřejmost, a proto je takový postoj u nás každodenní praxí.
Přečtěte si, jak mohou rodiče účinně vyjádřit podporu svým dětem a posílit rodinné vztahy.
Zdroje:
Osobní zkušenosti lektora
Gordon Neufeld, Gabor Maté: Držte si své děti
Autor:
Mgr. Bohdana B.
Lektorka anglického jazyka ve Škole Populo
Bohdana je absolventkou Univerzity Mateje Bela v Banské Bystrici, kde vystudovala angličtinu v oboru Překladatelství a tlumočnictví v kombinaci s Filozofií. Ve Škole Populo působí od září 2023 jako lektorka anglického jazyka. K jejím zájmům patří procházky v přírodě, čtení knih a koučink, který ji ohromil díky absolvování dvou kurzů. Koučovací přístup využívá někdy i v rámci lekcí. Učí srdcem a vyučování vnímá jako spolupráci žáka a lektora na společném cíli. Odměnou je pro ni možnost přispět ke spokojenosti žáků a ukázat jim, že hodiny mohou být zábavné – právě proto pro ni učení představuje smysluplnou práci. Rada se podílí na pozitivních změnách, k nimž patří i podpora žáků a lidský přístup v rámci učení.