Přijímací a maturitní zkoušky se rychle blíží. Zajímá vás, jak s didaktickým testem pracovat, na co si dávat pozor, nebo jakou strategii zvolit při práci s testem? Pojďme si společně říct pár obecných rad a tipů, které vám pomohou se v didaktickém testu lépe orientovat a úspěšně ho zvládnout!
Práce s didaktickým testem a jak k němu přistupovat
Pro úspěšné zvládnutí maturity nebo přijímací zkoušky na střední školu je velmi důležité seznámit se se samotným testem. Cermat didaktické testy totiž mají každoročně podobnou strukturu. Obsahují jak otevřené, tak uzavřené odpovědi, se kterými je vhodné se předem obeznámit.
Nejedná se pouze o klasické testové úlohy ze školy, ale zároveň o takové, které zkouší vaše poznávací, výkladové, nebo orientační dovednosti. Test je proto z největší části tvořen tak, aby student hledal správné odpovědi především v rozsáhlém textu.
Ať už se jedná o hledání pravopisných chyb nebo slovních druhů v textu, je důležité si testy z minulých let projít a zjistit, které typy úloh je nutné zopakovat. Znalost a opakování jednotlivých úloh vám pomůže nejen s lepší orientací v testu, ale i ve zmírnění stresu před zkouškou.
Potřebujete pomoct s přípravou?
Nepanikařte, když prvních pár testů nevyjde podle vašich představ. Ze špatných odpovědí a výsledků si nemá cenu dělat těžkou hlavu, u didaktických testů totiž platí rčení těžko na cvičišti, lehko na bojišti – čím je příprava pečlivější, tím lépe student zkoušku zvládne.
Naši lektoři s vámi navíc jednotlivá cvičení mohou kdykoliv zopakovat nebo vám je vysvětlit. Didaktický test nezkouší jen vaše dosavadní znalosti, ale také vás nutí přemýšlet nad tím, jak vynaložit s časovým limitem.
Strategie: práce s časem a tipování odpovědí
Nejdůležitější strategií pro úspěšné zvládnutí didaktického testu je správně rozvržená práce s časem. Spousta studentů má tendenci práci s časem podcenit, ale časový limit nezahrnuje pouze určení správných odpovědí, ale také záznam do archu.
Už z toho důvodu není vhodnou strategií odpovědi zapisovat do archu v posledních minutách časového limitu. Důvodem může být například to, že budete mít zakroužkovaných více odpovědí najednou a nebudete mít čas luštit, která je správná.
Pokud vám nezbývá čas a víte jistě, že některé uzavřené odpovědi nestihnete vyřešit, jednoduše je zkuste tipnout, jelikož u některých úloh máte až 50% možnost, že se trefíte do odpovědi správné.
Vytvořte si z didaktického testu sešit
Pokud se rozhodnete Cermat didaktické testy začít procvičovat, neváhejte si je vytisknout a pracovat s papírovou verzí. Na našich pobočkách jsou k dostání testy z minulých let, pokud tedy nemáte možnost testy tisknout doma, můžete samozřejmě požádat lektora, aby je vám nachystal.
Do cvičných testů si tak můžete zapisovat jakékoliv pro vás důležité informace, které v případě dalšího opakování budete mít na jednom místě. Zapisování průběžných poznámek vám pomůže nejen v lepším porozumění jednotlivých úloh, ale také si lépe zapamatujete nově získané informace.
V čem studenti nejčastěji chybují?
Chybování v didaktickém testu je poměrně běžné, zejména na začátku, kdy se student s testem teprve seznamuje. Mnohé chyby však lze vypozorovat a následně jim předejít.
To se týká především chyb z nepozornosti – zpravidla se jedná o špatně přečtené zadání úlohy nebo nedočtení zadání vůbec v domnění, že student zbytek úlohy dokáže předvídat. Udělat takové rozhodnutí bohužel může stát i několik bodů, je proto dobré úlohy pokaždé číst do konce a nespěchat. Naopak pokud pro vás bude úloha složitější, tak ji raději překontrolovat.
Za chybu však nemusí být považována pouze špatná odpověď, ale také nečitelná odpověď v záznamovém archu.
Zapisujte proto odpovědi pokaždé tak, aby byly v záznamovém archu čitelné a (hlavně) pravopisně správně, a to ideálně modrou nebo černou propiskou. Pokud budete při záznamu odpovědí používat jinou, například špatně píšící propisku nebo gumovací pero, je pravděpodobné, že skener vaše odpovědi přehlédne a bod z úlohy vám neuzná.
Zachovejte chladnou hlavu
Při řešení úloh se snažte zůstat klidní. Jestliže vám některá z úloh bude dělat problém a vy ji nebudete rozumět, jednoduše ji přeskočte, i kdyby to bylo hned na začátku testu.
Je rozhodně lepší vypracovat zbytek testových úloh správně a získat za ně body, než se trápit nad jednou otázkou příliš dlouho a nezískat za ní bod žádný. Pokud k přípravě didaktických testů přistoupíte svědomitě, nemáte se čeho bát.
Zdroje:
Vlastní zkušenosti autora
Autor:
Bc. Kateřina K.
Lektorka českého jazyka a literatury ve Škole Populo
Kateřina ve Škole Populo doučuje český jazyk a literaturu druhým rokem, připravuje studenty především k přijímacím a maturitním zkouškám. Vystudovala bohemistiku na FF MUNI a ve studiu pokračuje nadále. Je milovnice literatury a český jazyk je zároveň jejím koníčkem, proto se také snaží látku studentům vysvětlovat zábavně. Zastává názor, že je důležité se studenty komunikovat na přátelské úrovni a jazyk vysvětlovat pečlivě. Studenti jsou pak nejen schopni mít rádi předmět samotný, ale také látce dobře porozumět a aplikovat ji v mimoškolních aktivitách, v jejich volném čase, což Káťa považuje za úspěch. Volný čas, který ji zbývá, věnuje korekturám nebo sportování.