Individuální výukou se míní taková výuka, kdy se jednomu žákovi věnuje jen jeden lektor. Bohužel, z individuální výuky nebo lektorskému přístupu k žákovi, který je připravován přesně podle jeho požadavků, se staly fráze, kterými se dnes holedbá každá agentura na doučování školních předmětů nebo cizích jazyků. Pravda však bývá často opačná, za těmito sliby se skrývá jen klasický model třídy, kam se nahustí co nejvíce žáků a studium je vedeno podle učebnice, kterou si musíte zakoupit.
Někteří z vás si jistě řeknou – a co je na tom špatného? Bude nás ve třídě více, a víc hlav přeci víc ví! Navíc bude i legrace, protože během studia (i ve vyšším věku) si člověk udělá dobré známé! Bohužel, jediné, co si z těchto hodin odnesete, bude jen ona legrace. Zbytek bude velké prázdné nic. Samozřejmě mínus investované finance.
Hlavně to nějak přežít!
Každé doučování začíná s nadšením. Po pár hodinách se však nestačíme jednou připravit a jsme ztraceni. Zameškanou látku již nikdy nedoženeme, ač si pořád říkáme, že se to ještě někdy nějak povede. Jediná metoda, která nám pak zůstává je – přežít!
Potřebujete doučování?
A jaká je její taktika?
Inu, čím více žáků třída má, tím lépe se ztratíte a méně se na vás dostane. Stačí koukat do lavice, schovávat se za spolužáka před vámi, nehlásit se, když se lektor ptá nebo si spočítat, které cvičení na vás vyjde a odpovědět přesně to, co od vás chce slyšet. To jsou funkční taktiky, které se naučil každý již na základní škole. Na konci školního roku máte pak dobrý pocit z toho, že jste to opět nějak přežili a další školní rok si samozřejmě nic již nepamatujete. Začne se tedy opakovat úplně od začátku!
Soutěživí “hujeři”
I ti, co se hodně snaží, učí se a připravují z hodiny na hodinu narazí na to, že v třídě začne dříve nebo později panovat velká soutěživost. Stačí takový jeden “hujer”, který se soustavně hlásí, sedí v první lavici, aby jej lektor viděl, dělá si cvičení dopředu, učí se slovíčka navíc a píše si zajímavé poznatky, s nimiž se na učitele vrhne ihned po hodině.
Po pár hodinách zjistíte, že třídě již plně velí spíše on. Je to on, kdo vás bude opravovat, když se přeřeknete a protože je to dobrák od kosti, dá vám i nějakou dobrou radu.
Bohužel pokud není lektor silná osobnost, “hujera” nikdy nezkrotí. Ten se pak stane jeho náhražkou a vaší nemesis, která vám studovanou látku dokonale znechutí.
Zdržujete ostatní
Pokud se učíte pomaleji, potřebujete vlastní tempo a nestíháte se učit z hodiny na hodinu, dostanete se brzy do pozice toho, kdo ostatní zdržuje. Pomůžou vám samozřejmě různé taháky a poznámky rozmístěné po lavici, v nichž si látku dohledáte, ale v paměti ji nemáte, tedy ani na příští hodinu.
Bohužel to není o tom, že byste byli pomalejší nebo hloupější, ale o tom, že potřebujete úplně jiný přístup, který vám velká třída nebo učebnice nedá.
Lektor si vede tu svou
I lektor je jenom chybující člověk a ne každý lektor umí učit nebo brát v potaz žákovy individuální potřeby. Mnozí lektoři, kteří učí soukromě, dokonce nutí své žáky do formy studia, kterou po nich nikdo nechtěl. Chcete více konverzace a méně gramatiky? Smůla, takto se to prostě dělá! Chcete méně nudných mechanických cvičení a více příkladů z praxe? K čemu jsou vám pak ty krásné barevné učebnice, z nichž se tak pohodlně učí!
Mnozí lektoři, které si platíte, za vámi ani nejsou ochotni jezdit, a pokud se zpozdíte vy, hodina se vám jednoduše zkrátí. Holt smůla, alespoň se naučíte dochvilnosti!
Jak tomu předejít?
Na rovinu, výuka v rámci třídy je jen takové placebo, které opakuje rutinu a stres, jež sice každý z nás zná ze školy a rychle si na něj zvykne, ale nenese reálný pokrok.
Soukromý učitel na volné noze je zase sázka do loterie, protože vám nikdo nezaručí, že bude kompetentní a upraví vám výuku přímo na míru.
Výše zmíněné odstrašující příklady nejsou výmysl, ale zkušenosti, které se několika lidem opravdu děly pravidelně. To, co je spojuje je absence kompetentního lektora, který by učil vždy jen jednoho žáka a mohl se mu plně věnovat, a zejména plně individuálního přístupu, který bude pro každého z nás jiný!
Pokud chcete podobným zážitkům opravdu předejít, najděte si kvalitní školu na doučování, která dbá o to, aby byl její přístup individuální a hlídá si, jste-li spokojen s vaším lektorem. Takovou je například Škola Populo, která doučí žáky základních i středních škol, ale i dospělé, cokoliv, co jen budou chtít. Jejím specifikem je to, že neučí ve skupinách, ale výhradně individuálně, což je na českém trhu unikum. Její metoda je díky tomu plně funkční! Pokud potřebujete doučování, neváhejte se na nás kdykoliv obrátit a objednat si své lekce.