Každý jistě zná slavnou scénu z filmu “Marečku, podejte mi pero!”, kde se na třídních schůzkách sejdou příbuzní studentů večerní školy s nadprůměrnou účastí rodiny Hujerů. Tato scéna má silně absurdní nádech a mnohé jistě přivedla k myšlence proč chodit na třídní schůzky, když je to vlastně taková šaškárna?
Třídní schůzky mají v našem školství velkou tradici, ale ne vždy dobrou pověst. Patří totiž obávaným chvílím v životě každého školáka, ale i jeho rodičů, kteří si během nich mohou užít nejednu nepříjemnou chvilku a trapné momenty, podobně jako podstavy ve zmíněném filmu. Mnozí si totiž musí před zraky ostatních rodičů vyslechnout ortel, jak se jejich potomkovi ve studiu daří. Ne vždy je to totiž zpráva pozitivní.
I přes toto trápení jsou třídní schůzky velmi důležitou záležitostí, protože poskytují rodičům i škole jedinečnou možnost osobně se sejít a dostat objektivní přehled o tom, jak se jejich dítě učí. Rodič získá od pedagoga potřebný feedback, který jej může navést i na to, jak se s dítětem učit a jak mu pomoci, aby mělo lepší výsledky.
Na třídní schůzky je nutno se dobře připravit. Pokud nebudete zaskočeni, máte šanci, že se podobným situacím vyhnete.
Kdy se třídní schůzky konají?
Pro třídní schůzky nebývá vypisován plošně nějaký jednotný termín, kterého by se musely držet všechny školy, ale je to naopak plně v režii každé z nich. Dokonce i frekvence třídních schůzek bývá dána individuálně. Klasické školy zřizované MŠMT preferují většinou jednou schůzku za pololetí, mnohé alternativní školy naopak nabízejí užší spolupráci s rodiči, tedy schůzky se konají častěji a rodiče se i aktivně zapojují do jejich chodu. Děti zde ovšem nebývají hodnoceny známkami, čemuž se nevyhne zase většina rodičů, kteří mají dítě na běžné škole.
Potřebujete doučování?
Třídní schůzky nezanedbávejte!
Nemá smysl si nic nalhávat – třídní schůzky jsou pro rodiče, ale i samotné žáky, často nositeli spíše neblahých zpráv. Jsou sice dobrovolné, ale účast na nich je pro učitele zase důkazem, že rodiče mají o prospěch svého dítěte zájem. Naopak rodiče malých potížistů a záškoláků se jim záměrně vyhýbají, což by však neměl být váš případ. Někdy je opravdu lepší vstoupit do “jámy lvové” a vyslechnout si pár kritických poznámek.
Součástí třídních schůzek bývají ovšem i obecnější věci, jako např. informace o tom jaký je studijní plán, je-li plněn a co zbývá ještě probrat. Mnohdy jsou i prostředkem, jak informovat o konání důležitých akcí (např. výlety) a s nimi souvisejících plateb nebo organizačních věcech, které souvisí s každodenní účastí ve škole (např. objednávání obědů, nošení přezůvek, apod.).
Předmětem diskuze však mohou být i velmi citlivá témata jako porušování kázně, neochota spolupracovat či dokonce záškoláctví. V takových případech by měli rodiče zvolit spíše individuálnější formu konzultace, které jim škola nabízí.
Když se stydíte, jsou tu konzultační odpoledne
Protože zájem rodičů o prospěch jejich dítěte stále více roste, nabízí většina škol možnost individuálních setkání s rodiči i s jejich dětmi, kterým se říká „konzultační odpoledne“. Škola si většinou vyhradí jeden až dva dny, kdy rodičům, kteří projeví zájem a telefonicky se objednají, nabízí možnost setkání, kdy se jim mohou vyučující individuálně věnovat.
Podobná setkání se samozřejmě hodí pro rodiče, kteří mají dotaz na nějaké téma týkající se potíží s prospěchem, jež by rádi probrali v soukromí nebo je trápí něco vážnějšího. Mnozí učitelé navíc uvítají individuální zájem rodičů a podobná setkání mohou vést k objektivnějším diskuzím a vyřešení konkrétního problému, který by nebylo vhodné řešit před kolektivem ostatních rodičů.
Nebojte se připravit
Abyste se vyhnuli podobně nepříjemným situacím, které na každého rodiče číhají, zkuste si v první řadě se svým dítětem v klidu promluvit. Co mu jde a v čem tápe? Jaké známky si musí napravit? Blíží se nějaké zkoušení, kterého se bojí? Nebojte se ani nahlédnout do jeho žákovské knížky nebo sešitů. Hlavně nečekejte, jak se situace vyvrbí nebo „nějak“ vyřeší.
Ortel, který bude následovat od učitele, pak budete již čekat. Často však nemusí ani nastat a situace může být pozitivnější. Budete-li předem připraveni, je tu šance, že využijete nabídky učitele, která by mohla vašemu potomku s učením pomoci.
A co po třídních schůzkách?
Třídní schůzky jsou za vámi. Slabiny ve studiu svého dítěte již znáte, ale nemáte čas se s ním učit sami a to, že se bude učit sám, není reálné. Pak je asi nejlepší najít si doučování, které vám zajistí, že se na dalších třídních schůzkách již nezapotíte.