Léto nám skončilo a žákům základních a středních škol začíná výuka. Učitelé znovu předstoupí před třídu a žáci a studenti usednou do školních lavic. Každý učitel učí jinak, někdo je na hodinu vybaven učebnicí a pracovním sešitem, někdo prezentací nebo učitel přichází s tím, že žáci budou pracovat ve skupinách. Jak vyhovují různým učitelům různé styly výuky, tak je tomu tak i se studenty či studentkami. Jakou formou mohou učitelé vyučovat? Případně jak mohou být studenti vyučováni? To se dozvíte v tomto článku.
Co je to organizační forma výuky?
Tohle je zřejmě otázka, kterou si klade většina z vás. Když lidé poprvé slyší tento pojem, většinou si nedokáží nic představit. Pod tímto pojmem se skrývá uspořádání výuky, tedy to, s kým a jak vyučující pracuje a kde výuka probíhá.
Členění organizační formy výuky:
- Individuální výuka
- Hromadná výuka
- Individualizovaná výuka
- Projektová výuka
- Skupinová výuka
- Týmová výuka
Potřebujete doučování?
Individuální výuka
Individuální výuka je běžná například ve Škole Populo, ať už se jedná doučování nebo o výuku cizích jazyků, je pravidlem, že ve Škole Populo probíhá výuka jeden na jednoho. Studentovi či studentce je poskytnut individuální přístup a dostatek času na pochopení učiva. Cílem individuální výuky není odučit žáka a odejít, ale naučit učivo žáka tak, aby ho pochopil. Žák i učitel tak výuku nebo doučování končí s dobrým pocitem a s vědomím, že se posunuli o krok blíže ke stanovenému cíli.
Hromadná výuka
Už z názvu této formy výuky je patrné, že je určena pro skupinu studentů. Nejčastěji se hromadná forma výuky používá ve školách. Ve skupině studentů stejného věku je probíraná stejná látka a studenti řeší stejné úkoly ve stejném čase. Na rozdíl od výuky individuální zde nemá vyučující čas věnovat se jednotlivým studentům, výuka tedy probíhá hromadně.
Individualizovaná výuka
Individualizovaná výuka probíhá stejně jako hromadná nejčastěji ve třídách. Odlišuje se však tím, že vyučující látku nevysvětluje. Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách. Učitel má roli pomocníka a rádce. Poskytuje žákům rady a návody pro samostudium. Žákům jsou připravovány problémy, při jejichž řešení si ověří, do jaké míry se danou látku naučili. Učitel také žáky individuálně zkouší.
Projektová výuka
Projektová výuka předkládá žákům určitý úkol k vyřešení, ten žáci sami nebo ve skupinách zpracovávají. Tento projekt má určitý cíl a smysl. Žáci si při jeho zpracování prohloubí znalost učiva a naučí se dovednosti jeho samostatného zpracování. Důležité je, aby žáky práce na projektu bavila a byli motivovaní jej dokončit.
Skupinová výuka
Při skupinové výuce jsou žáci rozděleni do menších skupin, ve kterých společně pracují na jednom úkolu. Práci ve skupině si společně naplánují, rozdělí a při plnění úkolu si vzájemně pomáhají a radí si. Zároveň se učí argumentovat a tolerovat názory ostatních. Práce ve skupině zlepšuje průběh učení a žáci mohou dosáhnout lepších výsledků. Učitel je zde podobně jako při individualizované nebo projektové výuce v roli rádce a pomocníka. Dohlíží na skupiny a pomáhá při organizaci jejich činností.
Týmová výuka
Při týmové výuce spolupracuje tým učitelů, kteří tvoří tematické celky a učební plány. Tento tým pracuje s různě velkými skupinami studentů. Učitelé mohou vyučovat společně stejnou skupinu studentů v jeden čas, nebo pracují společně, ale nemusí vyučovat stejné studenty. Pro týmovou výuku je nezbytně nutná kvalitní příprava. Učitelé si musí rozumět a spolupracovat, aby dosáhli co nejlepších výsledků.
Výuka online
Další formou výuky je výuka online, ta může probíhat individuálně nebo ve skupinách. Student či skupina studentů se každý připojí na internet a pomocí sdíleného hovoru probíhá výuka. Tato forma výuky je vhodná pouze pro některé studenty. Student a vyučující mohou být od sebe různě daleko a oba se musí koncentrovat na probírané učivo. Pokud má student tendenci dělat cokoli jiného, učivu nevěnuje plnou pozornost a výuka ho „nudí“, je pro něj vhodnější zvolit jinou formu výuky.
Organizační formy výuky se také mohou třídit z hlediska času, např. vyučovací hodina (45 minut), vyučovací hodina praxe SOŠ (60 minut), exkurze, nebo podle hlediska místa výuky, např. nespecializovaná (tradiční) učebna, specializovaná učebna (laboratoř, tělocvična, jazyková učebna), sportovní hřiště, školní pozemek.
Autor:
Bc. Adéla Hronová